Mõistekaart
või ideekaart?
Kuna mu enda
jaoks on need kaks ka mõnda aega segamini olnud ning aegajalt märkan ka teistel
inimestel segadust, siis otsustasin ülesande lahendada hoopis nii. Olen tähele
pannud, et mõnikrod kasutatakse neid kahte sünonüümidena, aga nad ei ole kattuvad.
MÕISTEKAART
|
IDEEKAART
|
ik:
concept map
|
ik: mind
map
|
Visualiseerimistehnika,
mille abil saab teadmust struktureerida.
|
Visualiseerimistehnika,
mille abil illustreeritakse/visandatakse informatsiooni.
|
Mõistekaarditehnika
loodi 1972. aastal prof. Joseph Novaki uurimisprojekti raames Cornelli
Ülikoolis (USA). Novak otsis võimalust laste teaduslike teadmiste jälgimiseks
ja mõistmiseks.
|
Ideekaardi
tehnika on välja arendatud Tony Buzan aastal 1970. aastal. Buzan tutvus
uuringuga, mis tegeles õppimise ja õpitu meeldejätmise psühholoogiaga.
|
Fookuses
on mitu sõna või ideed.
|
Fookuses
üks idee või sõna.
|
Mõisted
esitatakse hierarhiliselt, mis tähendab, et kõige üldisemad ja kõikehõlmavad
mõisted asetsevad kaardil üleval ning spetsiifilisemad ning konkreetsemad
mõisted allpool.
|
Ideekaardi
põhiidee on kaardi keskel. Selle harud moodustavad puujuurestiku kombel
ühendatud hierarhilise, radiaalse ehk hargneva struktuuri.
|
Mõistekaart
koosneb mõistetest, mis paiknevad ringide või kastide sees.
Need
ringid või kastid on ühendatud omavahel joontega.
Mõisteid
ühendavate joonte peal olevad sõnad või fraasid iseloomustavad seost nende
mõistete vahel.
Ristseoseid
kasutatakse mõistekaardi erinevate osade vaheliste tähendusseoste
esiletoomiseks.
Ühendusjooned
võimaldavad kasutajal näha, kuidas ühe teadmusala mõiste on seotud mõistega
teises teadmusalas.
|
Keskne
idee, mõte või mõiste pannakse kirja joonise keskele.
Alateemad
hargnevad keskelt harudena eemale.
Harude
peal kujutatakse siduvaid pilte või märksõnu.
Väiksema
tähtsusega teemad seotakse harude abil peamiste teemade külge.
|
Loetakse
tavaliselt ülevalt allapoole.
|
Loetakse
tavaliselt keskelt väljapoolt.
|
Verbaalne
esitusviis
|
Ei pea
olema ainult verbaalne esitusviis. Lubatud on nii märksõnad, kui illustreerivad
pildid.
|
Rangelt
eristatakse mõisteid seostest.
|
Vabam –
mõistete ja seoste range eristamine pole nõutud.
|
Saab kasutada ideede genereerimiseks, visaliseerimiseks, struktureerimiseks
ja klassiftseerimiseks õppimise, informatsiooni organiseerimise, probleemide
lahendamise, otsuste tegemise ja kirjutamise käigus.
|
|
Mõistekaardid
toetavad tugevalt õppeprotesse. Neid saab hästi kasutada õpitulemuste
hindamisvahendina, mis toetab ja motiveerib mõtestatud õppimist oluliselt
paremini kui traditsiooniline testimine. Mõistekaardid on efektiivsed vahendid kasulike ideede
eraldamiseks kasututest ja relevantse (põhilise, tähtsa) teadmise
esiletoomiseks õppija jaoks.
|
Ideekaardid
hõlbustavad parema ajupoolkera stimuleerimist läbi visuaalse keele,
fokusseerivad seda loomingulisule ning loogilisele mõtlemisele. Tänapäevane
ärimaailm on aru saanud sellest, et tuua turule uusi ja täisutatud tooteid ja
teenuseid, on nende väljamõtlemiseks vaja mõlema ajupoolkerapoolset koostööd.
|
Mõistekaart on teadmiste struktureerimiseks, teadmistele tähenduse andmiseks,
aga ka teamuse loomiseks.
|
Ideekaart on õpitu meeldejätmiseks, ideede kirjapanemiseks.
|
Mõistekaardid
on laialt kasutusel hariduses ja ärimaailmas.
|
Erinevalt
mõistekaartidest on ideekaardid peamiselt just ärimaailmas kasutust leidnud.
|
Mõistekaarte
saab kasutada järgmiseks:
|
Ideekaarte
saab kasutada:
|
Kasutatud
materjalid:
http://moistekaart.wordpress.com/lugemismaterjal/1-nadal/
http://moistekaart.wordpress.com/lugemismaterjal/1-nadal/ideekaar/
http://tiigrihypeharidustehnoloog.blogspot.com/2008/08/mistekaart-vi-ideekaart.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Mindmap
http://en.wikipedia.org/wiki/Concept_map
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar