pühapäev, 13. oktoober 2013

Teadmusjuhtimise I moodul - mooduli sissejuhatus ja õpiobjekt

Teadmusjuhtimine sisaldab kahte olulist komponenti: protsessid ja süsteemid. Neid mõjutavad teadmusjuhtmise infrastruktuur, mehhanismid ja tehnoloogiad.

Nagu puudub ühtne teadmusjuhtmise defintsioon, nii on ka erinevaid teooriaid teadmusjuhtimise tsükli komponentidest ja astmetest.

Teadmusjuhtimise tsükkel on informatsiooni muutumine organistasiooni jaoks väärtuslikuks ressursiks. Tsükkel kirjeldab seda, kuidas teadmised organisatsioonis erinevatel ettappidel määratletakse, kogutakse, jagatakse ja kasutatakse.

Teadmusjuhtimise tsükli peamised etapid:
  • teadmushõive (kogumine) ja teamusloome (capture and creation)
  • teadmuse jagamine ja levitamise (knewledge sharing and dissemination)
  • teadmuse omandamine ja rakendamine (knowledge acquisition and application)
Meyeri ja Zacki mudel kasvas välja infotoodete ja disaini arendustöödest. Infotoodetena defineerisid nad informatsiooni, mida on võimalik müüa, nt kliendiprofiilid, andmebaasid jt. Meyer ja Zack mudelis toimub igal tsükli etapil kõrgkvaliteedilise teadmustoote loomine.
Bukowitzi ja Williamsi mudel näitab, kuidas organisatsioon loob, säilitab ja juurutab olulisi teadmisi väärtuste loomiseks. See mudel rõhutab, et tänapäeval pole probleemiks informatsioooni leidmine, vaid see, kuidas suure infohulgaga efektiivselt toime tulla. Samuti rõhutavad need autorid vaiketeadmiste olulisust.
McElroy mudel kirjeldab teadmiste elutsüklit. See koosneb teadmiste loomise ja integreerimise protsessidest organisatsiooni mälu, uskusmuste ja ärikeskkonnaga. Organisatsiooniteadmus moodustub üksikisikute ja gruppide nii väljendatud kui dokmenteeritud teadmistest.
Wiigi mudelis on olulised kolm tingimust: tooted (tooted, teenused ja kliendid), ressursid (inimesed, kapital ja töövahendid/seadmed) ja võimekus (võime tegutseda).

Teadmusjuhtimise infrastruktuur sisaldab 5 peamist komponenti:
  • organisatsioonikultuur
  • organisatsiooni struktuur
  • organisatsiooni informatsiooniline infrastruktuur
  • üldteadmised
  • füüsiline keskkond
Organisatsioonikultuur - toimivate normide ja väärtuste kogum, mis mõjutavad ja kujundavad organisatsiooni liikmete käitumist, ootusi, hoiakuid; mis on sobilik ja mis mitte konkreetses organisatsioonis. Komponendid: missioon, visioon, põhiväärtused, mikrokliima ja juhtimisstiil.

Organisatsiooni struktuur - määrab alluvussuhted, delegeerimise, tööjaotuse, infokanalid, töötaja positsiooni, vastutuse, töösuhted, kohustused, õigused, võimusuhted organisatsioonis.

Organisatsiooni infotehnoloogiline infrastruktuur - mõjutab teadmusjuhtimist organistatsioonis.  Võib vaadelda kui andmete töötluse, säilitamise, kommunikatsioonitehnoloogiate ja -süsteemide, nende töötamiseks vajalike protsesside kogumit.

Üldteadmised - koosnevad kasutatavast terminoloogiast, sõnavarast, teadmusvaldkondade tunnustamisest, kognitiivsetest mudelitest, ühistest normidest, väärtustest, individuaalsete teadmiste kogumikust.

Füüsiline keskkond - hoonete disain, hoonete paiknemine üksteise suhtes, asukoht, suurus, tööruumide tüübid, töötajate kohtumispaikade arv ja disain. Võib teadlikustamise korral soodustada teadmusjuhtimist organistatsioonis (pakuvad võimalusi kohtumiseks, informatsiooni ja kogenuste jagamiseks - kohviud, kohvinurgad, puhkenurgad).

SECI mudel (Ikujiro Nonaka) sai tutuks 1995 ilmunud Nonaka ja Takeuchi raamatus "The Knowledge Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation". 
Mudel annab edasi väikiva ja väljendatud teamuse vastastikused mõjud.
Socialization - sotsialiseerumine (vaikiv -> väljendatud) - üksikisikute suhtlemine
Externalization - eksternaliseerimine (väljendatud -> väljendatud) - vaiketeadmuse muutmine väljandatud teadmuseks
Combination - kombineerimine (väljendatud -> vaikiv) - süstematiseeritud teadmuse loomine
Internalisation - internaliseerimine (vaikiv -> vaikiv) - uue vaiketeadmiuse tekkimine.

Mudeli spiraalsus - uue tekk9nud vaiketeadmuse põhjal on võimalik luua uus väljendatud teadmus, kombineerida seda juba olemasoleva teadmusega, seda on võimalik taas internaliseerida ja nii tsüklit korrata.

Refereeringu aluseks kasutatud loengukonspekti Moodle'is.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar