Kuna haridustehnoloogil on palju erinevaid ülesandeid, siis
keskendun siin haridustehnoloogile kui õpetaja aitajale.
Aeg läheb edasi, elu ja olud muutuvad. Ajal, kui rohi oli
rohelisem ja taevas sinisem, polnud enamasti kellelgi mõttes, et õpetamises
peab midagi muutuma. Täna on kõigi elu kiire, tehnoloogia areneb kiiremini, kui
enamus inimesi selle arengut jälgida
jõuab, teadmiste hulk kasvab hüppeliselt, teamiste kättesaadavus on muutunud. Meie
aega nimetatakse mõnikord Google’i ajastuks. Õpilaste jaoks on selline keskkond
loomulik, õpetajatele seevastu tõsine ülesanne: kasutada õppetöös võimalikult
efektiivselt ära olemasolev tehnoloogia ning uued võimalused. Traditsiooniline
õpe jääb uuele ajale jalgu. John Dewey ütles juba 1915. aastal: „Kui me õpetame
tänaseid õpilasi nii nagu eile, siis me röövime neilt tuleviku.“
Võime koolis edasi minna samamoodi traditsiooniliselt nagu siiani,
aga see tundub jaanalinnu kombel pea liiva alla peitmisena. Ühiskond meie ümber
muutub ja kohandub uutes tingimustes hakkama saamisega. Põhikooli ja
gümnaasiumi seaduse kohaselt peaksime ühiskonnas hakkama saamist ja
toimetulekut õpetama ka õpilastele. Kuidas seda teha, kui jätame tehnoloogia õppetööst
välja, õpetame põhiliselt faktiteadmisi, teeme nn kuivtrenni IKT vahendite
kasutamise kohta? Kas joonistame tahvlile kriidiga interneti ja Facebooki?
Meil on olemas kõik need tehnoloogilised vidinad, rakendused, programmid,
võimalused, kuidas õppetööd efektiivsemaks, õpilasekesksemaks muuta. Kehtiv
põhikooli riiklik õppekava ütleb: „(3) Põhikooli
ülesanne on luua õpilasele eakohane, turvaline, positiivselt mõjuv ja arendav
õppekeskkond, mis toetab tema õpihimu ja õpioskuste, eneserefleksiooni ja
kriitilise mõtlemisvõime, teadmiste ja tahteliste omaduste arengut, loovat
eneseväljendust ning sotsiaalse ja kultuurilise identiteedi kujunemist.“ (§3) See ütleb veel palju muudki, mille õpilane peaks
omandama põhikooli jooksul. Mitte ainult teadmisi, vaid ka oskusi ja hoiakuid,
väärtushinnanguid.
Mõistan haridustehnoloogia all seda, kui olemasolevat tehnoloogiat
ja selle võimalusi kasutatakse efektiivselt õpilasekeskses õppetöös. Õpetajakoolituses
juba tehakse samme, et tulevased õpetajad oleksid teadlikud IKT vahendite
kasutajad (vt Piret Lehiste artiklit). Mitte ainult tundide ettevalmistamiseks,vaid
ka selleks, et rakendataks tehnoloogiat õppijakeskse õpetamise jaoks. Isegi kui
tulevased õpetajad on selle poolest juba haritud, siis ükski õpetaja (ei
praegune ega tulevane) jõua läbi proovida, katsetada ja leida endale võimalike
variantide seast seda kõige paremat lahendust. Selleks ongi vaja koolis haridustehnoloogi,
kellel on aega õpetajate jaoks. Eelkõige peakski ta olema olemas õpetajate
jaoks, seejärel õpilaste, lastevanemate ja teiste huviliste jaoks.
Võib ju mõelda: „Milleks
meile põhikoolis Moodle, blogid või muud haridustehnoloogilised vahendid? Meil
on pidevad kontakttunnid. Kõikvõimalik tilulilu ainult segab ja hajutab
tähelepanu...“ Võtame näiteks füüsika tunni. Õpetaja räägib soojusjuhtimisest,
muude tegevuste seas toob näidetena tunni jooksul hulga Youtube.com videosid ja
ütleb tunni lõpus õpilastele, et otsige samast keskkonnast videod üles. Õpilane
hakkabki kodus otsima, kuid märksõnale thermal
managment (soojusjuhtimine) saab ta Youtube’is vastuseks ligikaudu 54 200
tulemust. Millist valida? Mida õpetaja näitas ja rääkis? Oleks ju hea, kui
õpetaja on loonud 9. klassi füüsika jaoks blogi, milles tundide kaupa toob ära
sobivate videote lingid, kommentaarid ja
lisamaterjalide lingid. Teine lihtne näide: 5. klassi eesti keele ülesanne on
teha koomiks kasutades slängi. Võib ju joonistada traditsiooniliselt paberile,
kuid õpilaste jaoks hoopis põnevam võib olla teha seda mõnes võimalusterohkes
internetikeskkonnas ja link saata õpetajale. Nii jäävad ära kotis kortsu läinud
või rebenenud, väikese õe poolt täis
joonistatud tööd. Vajadusel saab töö printida paberile. Alati on võimalus, et
valitud keskkond ei paku vajalikke võimalusi või piirab liialt, aga see olekski
haridustehnoloogi välja selgitada, mida annab teha, millised piirangud on ning
õpetaja-õpilased saavad valida sobiva vahendi. Kuna eesmärk pole arendada
joonistamisoskust, vaid õppida koostama koomiksit ja kasutama sobivas
kontekstis kirjakeelt ja slängi, siis võtab internetikeskkond ära liigse
keskendumise joonistamisele. Saab keskenduda sisule ja tekstile.
Me kõik oleme ühiskonna liikmed. Ühiskonnas toimuvad muutused
mõjutavad enamasti otseselt või kaudselt iga inimest. Tehnoloogilised võimalused
rikastavad õppetööd, kui õpe on läbi mõeldud, mitte kasutatud tehnoloogiat
tehnoloogia pärast. Tänapäeva kiires ja muutuvas maailmas vajab õpetaja endale
abilist – haridustehnoloogi, kes aitaks orienteeruda, katsetada ja valida sobiv
rakendus või vahend õppetöösse.
--------------------
Lehiste, P. 20.09.2013. Nutiõpetajate koolitus Tallinna Ülikooli Haapsalu Kolledžis. http://uudiskiri.e-ope.ee/?p=11497
Lehiste, P. 20.09.2013. Nutiõpetajate koolitus Tallinna Ülikooli Haapsalu Kolledžis. http://uudiskiri.e-ope.ee/?p=11497
Põhikooli riiklik õppekava.
06.01.2011 https://www.riigiteataja.ee/akt/11401201100
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar