Õppiv
organisatsioon - organisatsiooni, mis teadlikult suurendab oma võimet luua
soovitud tulevikku.
Organisatsioonid,
kus inimesed jätkuvalt suurendavad oma võimet saada neid tulemusi, mida nad
tõepoolest taotlevad, kus edendatakse uusi avatud mõttemalle, kus on lahti tee
ühistele püüdlustele ning kus inimesed õpivad, kuidas üheskoos õppida (Peter
Senge).
Õppiv firma on
selline organisatsioon, mis edendab kõigi oma liikmete õppimist ning kujundab
teadlikult ümber iseennast ja oma konteksti (Pedler et al. 1991).
...need firmad,
mis järjekindlalt loovad uut teadmist, levitavad seda laialt üle kogu
organisatsiooni ning leiavad sellele kiire rakenduse uute tehnoloogiate ja
toodete näol (Ikujiro Nonaka).
Õppivale
organisatsioonile on omane:
keskkonnateadlikkus
ja adekvaatne enesepeegeldus
rõhutatud
tähelepanu uue teamise loomisele, levitamisele ja rakendamisele
võime
vajaduse korral teadlikult ümber kujundada kogu organisatsioon ning selle
funktsioneerimine.
Erinevus õppiva
organisatsiooni ja teiste organisatsiooni arendamiskontseptsioonide vahel on
suhtumine muudatustesse ja muutumisse, ka oluliselt laiem kontekst, miks ühte
või teist arendusmeetodit kasutatakse.
Mulle meeldib
konspektist Kelli mõte "et õppiv organisatsioon ei ole valmis
kontseptsioon, see on pigem suund, kuhupoole mõelda. See tähendab, et see ei
ole uus, "parem" viis organisatsiooni tegevuse korraldamiseks, vaid
uus lähenemine organisatsioonile tervikuna."
Strateegiline
vaade õppivale organisatsioonile on otseselt seotud teadmusjuhtimisega.
Strateegilise lähenemise vaade näeb õppivat organisatsiooni organisatsioonina,
mis on võimeline looma ja edasi andma teadmust ning muutma oma käitumist uue
teadmuse ja ideede valgusel (Garvin, 1993, p.80, viidatud Roots jt. 2008).
Õppivale organisatsioonile
on iseloomulikud: selge missioon ja visioon ja nende toetamine, jagatud juhtimine ja
töötajate kaasatus otsustusprotsessidesse, uuendusi toetav kultuur, infovahetus
teiste organisatsioonidega, rühmatöö ja koostöö tervikuna. Strateegiline lähenemine
rõhutab eelkõige strateegia ja juhtimisega seotud aspekte (Roots jt, 2008, lk.
9).
Formaalne
õppimine on tüüpiline haridus- või koolitusasutusele, mis on õppimiseks ja
õpetamiseks ettevalmistatud. Määratletud on õppeeesmärgid, õpiväljundid, õpiaeg
ja õpitugi, lõpetamisel saadakse tunnistus. Õppijate seisukohast on formaalne
õpe tahtlik, suur osa formaalharidusest on kohustuslik (teatud tasemeni).
Informaalne
õpe on õppija poolt eesmärgistamata, õppimine toimub igapäevaelu
situatsioonides (peres, tööl, vabal ajal), puuduvad eesmärgid, õpiaeg, õpitugi,
üldjuhul ei lõpe tunnistuse saamisega. Õppija seisukohast on selline õppimise
viis tahtmatu või juhuslik, tunnustatakse harva, õppija jaoks ei ole koheselt
nähtavad.
Mitteformaalne õpe toimub erinevates
keskkondades, õppimine ja õpetamine ei ole ainukesed ega peamised, eesmärgistatud,
korraldatud õpiaeg ja õpitugi, kuid toimub vabatahtlikult, tavaliselt ei lõpe
tunnistuse saamisega. Läbiviijad võivad olla nii professionaalsed koolitajad
kui ka nt vabatahtlikud või omaealised.
Mitteformaalne õppimine soodustab
maailmapildi ja väärtuste kujunemist, samal ajal on paindlik, õppijakeskne, sotsiaalne, vabatahtlik
jne.
Mitteformaalne õppimine on inimese
teadlik arenemine sotsiaalses keskkonnas.
Erinevalt informaalsest õppimisest ei
leia mitteformaalne õppimine aset juhuslikult; õppimistegevusel on siin teatud
eesmärgid, õppetegevus on neile vastavalt organiseeritud ja struktureeritud. Oluline
alus õppimiseks on õppija motivatsioon. Õppimisprotsessi ülesehitus tugineb
õppija eelnevatele kogemustele ja teadmistele ning enesetäiendamise vajadustele.
Paindlik lähenemine on vajalik nii
mitteformaalse õppimistegevuse protsessi, struktuuri, keskkonna kui meetodite
väljatöötamisel. Ideaalis on mitteformaalne õppimine kättesaadav ja jõukohane
kõigile, olenemata varasematest õpikogemustest, oskuste-teadmiste tasemetest,
majanduslikust olukorrast jms.
Organisatsiooni infokultuur sisaldab
teabeedastusel kasutatavat tehnoloogiat, edastatavat sisu, väärtusi jpm, mis on
seotud infoliikumise, informatsiooni talletamise, kommunikatsiooni ja
kommunikatsioonivahenditega. Infokäitumine on oluline osa inimkäitumisest. Ilma
teadmiseta sellest, kuidas inimesed saavad ja kasutavad informatsiooni, ei ole
võimalik pakkuda efektiivseid infoteenuseid. Infopädevus on arukas ja kriitiline
hindamine, kas leitud informatsioon sobib infovajaduse rahuldamiseks.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar